Friday 28 May 2010

amalan baik untuk keselamatan pc anda

amalan amalan ini ada sesetengahnya begitu mudah untuk dilakukan dan ada juga yang agak memakan masa dan memerlukan sedikit pelaburan. tetapi jika hendak difikirkan, apalah sangat anda mengeluarkan sedikit wang untuk keselamatan pc anda daripada perlu melabur sekali lagi bagi mendapatkannya semula sekiranya rosak, hilang dan sebagainya. berikut berikut antara perkara yang boleh dilakukan untuk keselamatan pc anda ialah:


1. IMBASAN VIRUS


SENTIASA MENGUNCI PC ANDA APABILA MENINGGALKANNYA.

jadikan amalan setiap minggu atau selang tiga hari untuk menjalankan imbasan antivirus dan anti-spyware pada pc anda. anda juga perlu pastikan perisian antivirus sentiasa dikemaskini untuk mendapatkan perlindungan daripada serangan virus.



Bersihkan pc daripada sebarang fail tidak perlu di perisian yng sememangnya ada pada semua jenis os windows iaitu Disk Defragmenter.


2. Periksa serta merta.

jadikan amalan serta merta memeriksa email atau fail yang dimuat turun daripada sebarang virus atau aktiviti yang mencurigakan yang boleh mengancam keselamatan pc anda.

3. kata laluan selamat.

sentiasa tukar katalaluan anda dan pastikan ianya tidak mudah diteka oleh orang lain. tetapkan kata laluan untuk komputer desktop dan komputer riba anda dan begitu juga sebaik baiknya untuk peranti digital lain.

4.aksesori tambahan.

dapatkan eksosori tambahan seperti kunci komputer riba dan sebagainya untuk melindungi pc anda daripada kecurian atau kehilangan.

5. pendinginan komputer.

dapatkan juga pendingin komputer untuk memastikan ianya sejuk dan mampu beroperasi dengan baik. tepatkan pc anda kawasan yang tidak terlalu panas atau yang mempunyai aliran udara.


6. bersihkan pc luar dan dalam.


bersihkan pc anda luar dan dalam seperti membuang fail fail yang tidak digunakan, memadam fail sambungan .exe yang mencurigakan, jalankan disk clean up dan disk defragmenter secara berkala. bersihkan juga pc anda daripada habuk dan cecair serta bahan lain yang boleh merosakkan pc anda.


7.tingkatkan pc.

tingkatkan kecekapan pc anda mngikut keperluan seperti menambah RAM, perkakasan dan sebagainya. ini mampu menampung operasi besar dan boleh beroperasi dengan baik.

JANGAN DIBUAT.

1. jangan matikan atau off fungsi firewall pc anda. seiranya berlaku konflik antara firewall pc dan firewall perisian antivirus anda, jalankan salah satu daripadanya. firewall akan melindungi pc anda daripada serangan yang telah ditanam dalam sistem dan sebagainya apabila ia meletus.

2. bocorkan kata laluan.
jangan sesekali hebahkan atau beritahu orang lain kata lauan anda.

3. pasang & install macam-macam.
jaganlah install terlalu banyak aplikasi atau perisian yang tidak boleh ditampung oleh memori pc anda. ia akan hanya melambatkan dan ia akan meranapkan sistem terlau banyak dan besar siaz nya.

Artikel Berkaitan