Tuesday 1 June 2010

Fungsi Disk Defragmenter

Fungsi Disk Defragmenter

Pda Windows atau Oerating System, setiap kali sering disuruh untuk mendefrag harddisk kita. kenapa kita kene defragment harddisk kita ?

Disk defragmenter adalah suatu program yang berinduk pada sistem operasi komputer (OS) yang berguna untuk menyusun kembali fail-fail yg diperbaharui atau yang telah di install baik secara sengaja mahupun tidak sengaja. Jika anda membuka file apa pun itu maka secara automatik windows akan bekerja atau mengambil ruang secara automatik dalam penempatan space atau bahagian partition dalam hardisk.

defragmenter ini juga mempunyai fungsi menjaga kestabilan PC dan keadaan hardisk kerana defragmenter mampu mengelakkan men fix kan boot sector dalam hardisk ataupun error program, jadi windows yang kita pakai sekarang ini sangat baik terhadap penggunanya dengan tools-tools yg berguna dalam menjaga hardware.

windows tidak dapat menguruskan kembali fail2 secara automatik (tanpa bantuan defragmenter) file yang telah di delete, di copy maupun dibuka. Maka dengan itu windows menyediakan recent documents (open file history) dan system restore point untuk mengulangi jika dalam proses defragmenting tidak dapat ditata kembali.

Disk defragmenter merupakan salah satu tools pembawaan windows, anda dapat menggunakannya untuk mengatur file-file di hardisk anda. Biasanya file-file dihardisk kita tidak beraturan mungkin kerana pengaruh sering instal program yg tidak selalu di guna, menutup aplikasi secara tidak normal (hang), copy dan menghapus atau memindahkan file, dan berbagai aktiviti managemen file lain. Oleh kerana file tersebut jika diandaikan lembaran-lembaran kertas, maka sebagian merupakan fail - fail atau kertas kerja anda dirumah jika tidak di kemas selama 1 tahun atau jika tidak diatur ia akan berselerak di dalam almari atau meja anda. Demikian pula windows akan mengatur file sistem, file aplikasi, dan file data ke dalam lokasi-lokasi tertentu di dalam hardisk sehingga memudahkan windows mencari file-file yang diperlukan.


menggunakan disk defragmenter:

1. Pada start menu pilih program->Acessories -> System Tools -> Disk defragmenter

2. Pilih drive yang berisi file windows anda (misalnya drive C), secara default windows diinstal di drive C

3. Klik tombol Analyze, tunggu hingga windows melakukan analisa terhadap file-file di hardisk anda. Jika ada file yang belum terfragmentasi maka kotak dialok untuk melakukan defrag. Tekan tombol defrag, proses ini butuh waktu sekitar 1 - 4 jam tergantung kapasitas hardisk yang di defrag

contoh nak Analyze:

gambar 2 : sedang di analisa

4. selepas di analisa, lihat pada warna di antara dua bahagian iaitu bahagian atas. jika warna merah kelihatan banyak seperti contoh gambar dibawah, anda perlu klik pada Defragment untuk menghilangkan warna merah.

5. tunggu sehingga proses defrag habis.

perbezaan warna pada program defragment:

merah: fail tidak tersusun

biru : fail yang di simpan

hijau : unmovable files

putih : ruang kosong

Proses defrag ini sebaiknya dilakukan sebulan sekali jika banyak melakukan prubahan file pada hardisk anda, jika jarang melakukan perubahan sebaiknya sekali dalam 2 bulan.

Artikel Berkaitan