Monday 28 June 2010

Kubuntu (Linux)



LUAHAN TENTANG OS KUBUNTU
Kubuntu adalah pengguna sistem operasi berasaskan ramah pada KDE, K Desktop Environment. Dengan bahagian 6 kitaran keluaran bulan diprediksi dari projek Ubuntu, Kubuntu adalah distribusi GNU / Linux untuk semua orang.
Pasukan di sebalik Kubuntu membuat komitmen berikut ini untuk para penggunanya:
Kubuntu berasaskan Ubuntu yang solid ditambah versi terakhir KDE. Kami adalah sebahagian daripada komuniti Ubuntu dan menggunakan infrastruktur dan sokongan mereka. Misi kami adalah menjadi pengedaran KDE terbaik yang sedia.
Kubuntu akan selalu tidak kos, dan tidak ada kos tambahan untuk "edisi enterprise", kami membuat karya terbaik kami sedia bagi setiap orang dengan istilah bebas yang sama.
Kubuntu memasukkan terjemahan terbaik dan prasarana aksesibilitas bahawa komuniti perisian bebas telah tawarkan, untuk membuat Kubuntu boleh digunakan oleh banyak orang mungkin.
Kubuntu komited penuh pada prinsip dari pengembangan perangkat lunak bebas dan open source; kami menggalakkan masyarakat untuk menggunakan perisian bebas dan open source, memperbaikinya dan mengedarkannya sekali.
Kubuntu memasukkan lebih dari 1,000 buah perisian, bermula dengan Linux versi 2.6 dan KDE 3.4, dan merangkumi semua aplikasi desktop standard dari pengolah kata dan spreadsheet untuk aplikasi akses Internet, bahasa pengaturcaraan web server software, software e-mel, dan alat-alat, dan tentu saja, beberapa permainan.....



Keindahan Dunia Kubuntu Linux

Kubuntu menggunakan "Linux" kernel, perisian yang telah datang untuk mentakrifkan gerakan seluruh dunia untuk merangkul peranti perisian open source. Cari tahu tentang Linux di Linux.org

Perbezaan
Ada banyak GNU / Linux pengedaran (contohnya, Redhat, SuSE, Debian, Mandriva) tetapi Kubuntu membezakan dirinya sebagai pengedaran sebarang jenis lain.

Dibina di atas asas yang solid dan maju dari Ubuntu, pasukan Kubuntu bertujuan untuk membuat edaran yang menyediakan up-to-date dan koheren sistem GNU / Linux untuk komputer desktop dan pelayan. Kubuntu memasukkan sejumlah paket pilihan dari Ubuntu dan didasarkan pada kuat APT Debian "" pakej sistem pengurusan. APT membolehkan kemudahan pemasangan dan pembuangan program dengan bersih, dan juga download automatik pakej-pakej tambahan untuk memenuhi dependencies. Tidak seperti kebanyakan pengedaran yang menghantar pelbagai pakej perisian yang mungkin atau mungkin tidak mutu, inti Kubuntu senarai pakej yang berkurangan hanya untuk aplikasi yang paling penting. (Walaupun anda pilihan maksimum, anda boleh memilih dari lebih dari 10.000 pakej yang sedia untuk men-download, bukannya terhad pada teras yang dipilih.)

Dengan berfokus pada high, Kubuntu mempunyai persekitaran yang kuat dan ciri pengkomputeran kaya yang fleksibel untuk digunakan di rumah dan persekitaran komersial. Projek ini mempunyai lebih banyak masa untuk dibelanjakan pada butiran yang lebih halus dan dapat menerbitkan versi yang memaparkan setiap terbaru dan terbaik dari perisian saat ini, 6 bulan. Kubuntu kapal dengan versi untuk PC (Intel Pentium / AMD Athlon), PC 64-bit (AMD64) dan Mac (PowerPC) arsitektur.

KDE bagi pengguna Ubuntu

Lingkungan desktop default untuk Kubuntu adalah KDE, sebuah Free kuat Software persekitaran desktop grafik untuk GNU / Linux dan Unix. Ia menggabungkan kemudahan, fungsi kontemporari, dan desain grafis yang hebat dengan keunggulan teknologi dari sistem operasi Unix. KDE adalah salah satu dari dua persekitaran desktop grafik terkemuka untuk GNU / pengguna Linux. KDE sukan array mengesankan mudah, tapi kuat, aplikasi antara muka pengguna grafik untuk segala usia di kedua-dua rumah dan persekitaran kerja. Untuk para pengembang, KDE mempunyai rangka pembangunan aplikasi yang kuat yang membolehkan pembuatan aplikasi cepat tingkat pertama melaksanakan teknologi terkini.

KDE dalam banyak hal serupa dengan GNOME, tetapi ada beberapa perbezaan yang berbeza, yang membezakan KDE sebagai persekitaran desktop. KDE menggunakan C di dasarnya, dengan Qt (Q-toolkit), sedangkan GNOME, dengan menggunakan GTK, yang ditulis dalam C. KDE adalah biasanya yang lebih tua dan paling banyak digunakan persekitaran desktop, dan dikenali lebih menekankan pentingnya ciri, dan lebih baru-baru ini - kegunaan. GNOME lebih terkenal upaya untuk hadiah itu sendiri pada kesederhanaan dan mudah-di-gunakan. kritik popular GNOME adalah bahawa hal itu kurang fitur dan aplikasi, sementara itu sering berkomentar bahawa KDE mempunyai ciri-ciri terlalu banyak yang mungkin mereka sukar untuk mencari.

Namun demikian, KDE dan GNOME masing target audiens yang berbeza, dan pada dasarnya berbeza dalam beberapa perkara, dan masalah persekitaran desktop yang unggul secara inheren pendapat subjektif dalam banyak hal. Oleh itu, untuk setidaknya membentuk sebuah keputusan yang tepat pada masa yang lebih cocok untuk diri sendiri, disarankan agar anda cuba mereka berdua keluar. Jadi, sangat mudah untuk memasang GNOME dari distribusi Kubuntu, dan sama seperti mudah untuk memasang KDE dari Ubuntu setup.

Switching Desktops

Sebagai pengguna Ubuntu, anda mungkin prihatin bahawa aplikasi GNOME kegemaran anda tidak akan berjalan di bawah Kubuntu. Itu tidak terjadi. Belakangan ini, banyak kerja yang telah dilakukan untuk meningkatkan keserasian antara GNOME dan KDE. Saat ini, hampir semua aplikasi GNOME akan berjalan di bawah KDE dan sebaliknya.

Sedangkan desktop KDE sangat berbeza dengan GNOME, semua aplikasi kegemaran GNOME anda akan diintegrasikan dengan sistem menu KDE anda.

Perhatian bagi pengguna lain yang ingin mencuba Kubuntu, mungkin bahawa KDE akan menjadi satu-satunya desktop setelah dipasang. Walaupun kami memang berharap anda akan membuat desktop KDE pilihan anda, ini tidak berlaku, kedua-dua jenis sesi desktop yang dapat dijalankan selepas pemasangan Kubuntu. Selain itu, semasa pemasangan anda akan diberikan pilihan baik menggunakan GNOME Display Manager (GDM) atau K Display Manager (KDM) sebagai pengurus login.

Either display manager akan cukup dan selepas pemasangan anda akan dapat menjalankan kedua-dua jenis sesi GNOME dan KDE. Sila cuba KDM, anda sentiasa boleh kembali ke GDM nanti jika anda suka. Perbezaan hanya karya seni digunakan sebelum anda login dan mampu untuk mematikan atau merestart komputer anda dari tanpa login dulu, KDM hanya membolehkan ini dari KDE sedangkan GDM hanya membolehkan ini dari GNOME.

Artikel Berkaitan