Saturday 20 November 2010

Bersihkan Harddisk menggunakan Ccleaner

Ccleaner adalah sesuatu program atau aplikasi pengimbas dan pembuang data/fail yang tidak penting yang berada dalam system computer kita. Data yang dimaksudkan itu adalah sejenis sisa data yg telah dikeluarkan dan disimpan oleh system dalaman dan beberapa program yang tlah anda gunakan (junk file) seperti internet browser anda seperti chrome, internet xplorer dan program lain2. Tidak semestinya internet browser sahaja banyak data sebegini dikeluarkan oleh beberapa program lain. Ini dimaksudkan sebagai sisa-sisa data program yg tidak digunakan lagi dan disimpan untuk rujukan dimasa akan dtg.. tetapi kita tidak heran dgn rujukan itu.. oleh itu kita harus memadamnya dan membersihkannya menggunakan program seperti ini. Program ini juga dapat meningkatkan daya tahan system computer dengan lebih dari sebelumnya.
Ccleaner dapat juga membersihkan harddisk dari fail sampah (junk file) yang sering bersepah dan memeningkan apabila dilihat.fail sebegini datangnya dari program-program computer anda. Ia dapat membebankan harddisk anda yg dipenuhi dengan fail sampah. Fail sampah sebegini seringkali melembapkan atau memperlahankan system computer. Oleh itu kita perlulah menjaga computer dengan lebih cermat selain mengimbas virus menggunakan antivirus.  Anda perlu menghapuskan fail sampah ini juga dengan perisian seperti ccleaner ini.

Berikut adalah cara2 menggunakan ccleaner:

1. Pertama sekali yg anda perlu buat: download perisian ini di http://www.piriform.com/ dan install untuk bagi yg belum install/pasang aplikasi ini. jika sudah, teruskan langkah..

2. jika sudah install, buka aplikasi ccleaner tersebut.,.. 
3. tetapkan tetapan yg tersedia untuk anda memilih yg mana anda mahu padamkan atau dibiarkan. tetapan disediakan pada bahagian "Windows" dan "Application".


 4. setting megikut suka anda... saya menyahtandakan pada history pelayar web saya sepeti chrome. pilihan ini bertujuan untuk anda memilih yg mana hendak di remove.
5. jika selesai tetapan, klik pada analyze untuk menyemak saiz MB atau GB sampah-junk yg anda dalam harddisk anda.. jika selesai mengimbas...,, lihat keputusan saiz MB itu.. jika saiz itu rasa macam banyak seperti 1,253MB anda perlu klik jalankan aplikasi ccleaner ini dgn menekan "run ccleaner" untuk membuang fail sampah yg bersaiz seperti berikut tadi.

6. jika sudah selesai cleaner,,  iakan menunjukkan keputusan sampah yg telah dipadam.. dan Iia akan tunjukkan sebegini contoh: 1253MB removed.. maksudnya fail sampah tadi telah dipadam. dan anda boleh keluar dari perisian ini.

ingat: perbuatan ini amat baik untuk komputer atau harddisk anda. anda perlulah melakukannya sekurang2 dalam  1 bulan 1 atau 2 kali.

Artikel Berkaitan