Tuesday 7 December 2010

Laraskan kedudukan taskbar Windows

Taskbar posisi asal (bottom)
sebenarnya taskbar windows 7 boleh diubah posisi dengan adanya tetapan tersendiri. tidak memerlukan perisian sebab ianya memang perkara yang remeh dan mudah dibuat.. bukan sahaja windows 7 malah windows versi sebelum ini pun mempunyai ketetapan sebegini...
 kedudukan taskbar diberikan 4 kedudukan mengikut segi empat screen komputer anda. 1- taskbar kiri .2.teskbar kanan 3. taskbar bawah (default) 4. di atas.. adalah boleh tetapkan posisi taskbar anda mengikut tetapan yang disediakan seperti berikut yg telah diterangkan...

cara tetapkan posisi taskbar...:
1. right klik pada taskbar anda... klik properties..



anda boleh laraskan kedudukan taskbar anda dengan memilih tetapan pada "Taskbar location on screen" dlm gambar ini saya memilih left kerana saya mahukan taskbar saya berada di sebelah kiri.. jika anda mahukan kanan pilih right".. jika atas top".. jika bawah (asal/default) pilih "buttom".. ok saya mahukan kiri saya klik left.. kemudian klik ok..

ok sekarang taskbar sudah beralih posisi ke kiri sebab saya pilih left..

Artikel Berkaitan