Tuesday 9 August 2011

Install Ubuntu Dalam Windows Boot Manager (Dual Boot)

salam... korang tahu tak ape ittu ubuntu..? dah banyak saya post di bual komputer tentang ubuntu sebelum ini..
Ubuntu adalah sistem Operasi dari linux ianya boleh didapati secara percuma dengan mendownload dilaman web rasminya... ( http://ubuntu.com.my/ )

ada yang mahukan ubuntu sebagai sistem operasi utama di komputer dan ada yang masih sayangkan sistem operasi asalnya (windows)... bagi yang nk kekalkan sistem operasi utama mereka (windows) anda boleh membuat Dual boot dimana anda boleh pilih sistem operasi yg anda nak guna ketika pc di onkan...  menu windows boot manager seperti gambar dibawah,..

1. ok. cara2nya ialah anda perlu mendownload Ubuntu di sini... http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download kemudian burnkan Ubuntu tersebut kedalam CD/DVD kosong..

2. selepas dah burn kedalam CD,,, jalankan/masukkan CD ubuntu tersebut... kemudian akan muncul tetingkap menu ubuntu seperti dibawah... (kalau tak muncul,, pegi kt mycomputer & double click pada CDROM anda..
 3. klik "Install inside Windows"
4. kemudian tetapan install dibawah akan muncul,,,...
- pada installation drive,, pilih partition nk diinstall ubuntu.. sayya pilih c:
- pada installation size pilih 7GB atau minimum 3GB...
- pada desktop invironment pilih Ubuntu..
- create Username anda dan password untuk Ubuntu...
 5. kemudian klik install... tunggu sehingga habis loading installation..
installation..
6. sesudah selesai install paparan seperti gambar dibawah akan muncul.. kemudian pilih reboot now dan klik finish...

sekarang komputer anda akan restart.. kemudian menu memilih os yg nk di booting akan muncul seperti gmbr dibawah.. anda boleh pilih Ubuntu...  dan andda boleh login ubuntu dan boleh gunakannya... ( ingat,,! setiap kali anda on komputer.. boot manager akan bertanya kepada anda sama ada nak boot windows atau ubuntu (maksud saya nak masuk windows atau ubuntu) pilih lah salah satu OS yg nk di gunakan... SELAMAT MENCUBA...~~~

Artikel Berkaitan