Tuesday 20 September 2011

Tinjau Windows 8 Developer Preview [Video]

Develope Preview

Entri sebelum ini juga berkenaan dengan sistem pengoperasian windows 8 developer preview dimana anda boleh mendownloadnya dengan percuma...

Kali ini saya nak tunjukkan paparan windows 8 dev pre secara ringkas dalam bentuk video..
saya test windows 8 ini menggunakan perisian virtualbox dimana ianya boleh running pelbagai jenis OS dengan adanya virtualbox.. 

anda juga boleh install windows 8 dev secara terus dgn install dalam windows 7 anda (windows 7 yg anda gunakan skrg) dengan membuat lagi satu partition yg baru pada komputer anda kemudian extract file ISO windows 8 yg telah didownload.. dlm tu ada folder sources, masuk folder source kemudian klik setup kemudian bermulalah setup windows 8...


(apabila extract file ISO jgn terus klik pada setup... nnt windows 7 anda akan hilang digantikan dgn windows8 yg x stabil ni... pastikan dah extract ISO tersebut kemudian masuk folder source dan dlm tu ada Setup kemudian klik & teruskan install...)
apabila installation dah sampai where do you want to install windows?, anda perlu lah pilih partition yg anda baru buat tadi untuk dikhaskan bagi windows 8...
 jgn install pada partition windows 7 anda... pastikan buat lagi satu partition dan install windows 8 dlm tu...

(untuk membuat patition baru anda boleh shrnk partition dari partition lain dgn right click pada computer, pilih manage, kemudian setting & buat partition pada disk management.. saya sarankan buat 16GB or 20GB...) kalau anda x reti buat partition baru boleh rujuk youtube.. tengok sini http://www.youtube.com/watch?v=BKUIi_eEVhc
paparan yang saya tunjukkan adalah paparan ringkas... mungkin saya akan tunjukkan lagi paparan yang lebih lengkap berkenaan dengan windows 8 ini...

jom lihat video review windows 8 developer preview dari saya sendiri...

Artikel Berkaitan