Wednesday 2 November 2011

Cara pisahkan file menjadi multi part pada WinRar

seperti yang kita tahu winrar adalah perisian compress file yang terkenal & ramai yang pernah gunakan perisian ini dengan tujuan perkongsian fail di internet disebabkan ia meringankan beban dari beban yang asal sebelum di compress... 


fungsinya juga boleh memisahkan satu fail menjadi beberpa bahagian & permudahkan anda untuk upload & download file tersebut mengikut setiap part....
tujuan ini sangat berguna kpd yang xnk download file tersebut secara keseluruhan...

Cara2nya... :

1. Pergi ke file yang anda nak compress tersebut.
2. rightclick padanya.
3. klik add to archive..

4. kemudian paparan seperti gambar berikut akan muncul.. pada compresion method, pilih Best.

5. kemudian pada split to volumes, bytes,.. tetapkan size pada setiap part file.. (contoh: file saya seccara keseluruhan 200MB, pd split to volumes, saya letak 50MB ntuk tetapkan setiap part file saya tu.)

6. klik OK.
7. tunggu proses compress selesai...

8. sekarang file yg saya compress tadi sudah bepecah kpd part. setiap part file saya bersize lebih kurang 50mb yg saya setting td... tp x tepat la 50mb... 48MB...


Artikel Berkaitan