Monday 17 June 2013

Arab Saudi Akan Menyekat WhatsApp Dalam Beberapa Minggu



 Aplikasi Chat Popular diberi amaran sekatan mungkin selepas suara dan mesej app Viber telah disekat minggu lepas.

Arab Saudi merancang untuk menyekat WhatsApp dalam beberapa minggu akan datang jika pembuat aplikasi chat bimbit tidak mematuhi peraturan-peraturan tempatan.
Amaran itu datang selepas Suruhanjaya Komunikasi dan Teknologi Maklumat disekat suara popular dan mesej aplikasi Viber minggu lepas.

"Kami telah berkomunikasi dengan WhatsApp dan lain-lain platform komunikasi yang sama untuk mendapatkan mereka untuk bekerjasama dan mematuhi Arab pembekal telekom, namun tiada sebarang komunikasi ini lagi," Abdullah Al-Darrab, Gabenor CITC, memberitahu Bahasa Inggeris Arab News .
Salah satu peraturan yang menyatakan bahawa WhatsApp menubuhkan pelayan tempatan yang membolehkan pegawai-pegawai untuk memantau aktiviti pengguna, Al-Darrab kepada agensi berita.

"Kami memberikan mereka seminggu untuk mematuhi dan telah berkomunikasi dengan mereka sejak Mac tidak berjaya," katanya. "Oleh itu, ini telah meninggalkan kami dengan tiada pilihan tetapi untuk menyekat perkhidmatan ini, bermula dengan Viber."
Pihak CNET telah dihubungi WhatsApp untuk komen dan akan mengemaskini laporan ini apabila kita mengetahui lebih lanjut.

Saudi Arabian kerajaan telah retak ke atas aplikasi mesej sebelum ini, sementara mengharamkan  perkhidmatan BlackBerry selepas BlackBerry dilaporkan tidak mematuhi keperluan undang-undang di negara ini. Kerajaan Saudi mengadu pada masa yang selamat disulitkan digunakan dalam rangkaian BlackBerry dihalang kerajaan daripada memantau saluran komunikasi, yang dikatakan boleh digunakan untuk mengancam keselamatan negara.
Pada bulan Mac, pegawai-pegawai Saudi mengugut untuk menghalang perbualan yang popular di internet, seperti panggilan dan perkhidmatan pesanan Skype, WhatsApp, Viber dan jika mereka tidak mematuhi peraturan-peraturan tempatan.

SUMBER: CNET.COM

Artikel Berkaitan