Sunday 6 June 2010

apa itu RAM?



Orang-orang dalam industri komputer umumnya menggunakan memori "istilah" untuk merujuk pada RAM (Random Access Memory). Sebagai
prosesor anda engkol dalam permainan anda, dengan menggunakan RAM untuk menyimpan beberapa data yang diperlukan untuk membuat kerja anda permainan. Sementara semua bentuk kerja memori bersama, RAM dianggap memori utama kerana sebahagian besar data, terlepas dari sumbernya, disimpan di dalam RAM sebelum disenaraikan di peranti simpanan lain. Akibatnya, RAM digunakan berjuta-juta kali setiap saat. Sebuah komputer menggunakan Singh untuk menahan sementara Arahan dan data yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas. Hal ini membolehkan komputer CPU (Central Processing Unit), untuk mengakses Arahan dan data yang disimpan dalam memori yang sangat cepat.

memori komputer adalah sangat penting untuk pengoperasian komputer. Fail dan program dimuat ke memori dari media luaran seperti cakera tetap (hard drive) dan removable disk (floppy tape). Memori boleh dibina terus ke dalam papan sistem, tetapi lebih biasanya melekat pada papan sistem dalam bentuk sebuah cip atau modul. Di dalam cip ini adalah switch digital mikroskopik yang digunakan untuk mewakili data binari.

Sebuah contoh yang baik dari ini adalah ketika beban CPU program aplikasi - seperti pengolah kata atau program susun atur laman - ke dalam memori, sehingga memungkinkan program aplikasi untuk bekerja dengan cepat dan seefisien mungkin. Dalam istilah praktikal, mempunyai program yang dimuat ke memori bermakna anda boleh mendapatkan pekerjaan yang dilakukan lebih cepat dengan sedikit masa yang dihabiskan menunggu komputer untuk melakukan tugas-tugas.

Proses ini bermula apabila anda memasukkan perintah dari keyboard anda. CPU menafsirkan perintah dan memerintahkan hard drive anda mengandungi perintah atau program ke dalam memori. Setelah data di-load ke dalam memori, CPU boleh mengakses jauh lebih cepat daripada jika harus mengambilnya dari hard drive. Proses CPU menempatkan hal keperluan di tempat di mana mereka boleh mendapatkan lebih cepat serupa dengan menempatkan fail elektronik dan dokumen anda menggunakan di komputer ke folder jumlah gambar tunggal atau direktori. Dengan demikian, anda menyimpan semua fail yang anda perlukan kepada dan mengelakkan mencari di beberapa tempat setiap kali anda memerlukannya. Secara umum semakin banyak RAM komputer mempunyai lebih cepat komputer beroperasi. Mengapa? RAM adalah tempat semua maklumat yang disimpan sesaat sebelum komputer memerlukan untuk menggunakannya. Berpikirlah seperti ini. Selama perbualan seseorang dapat berbicara tanpa gangguan, jika semua yang dibicarakan adalah dalam memori nya. Namun, jika seseorang tidak memiliki memori yang cukup dan perlu mencari sesuatu sepanjang perbualan, dalam sebuah buku atau surat khabar, kemudian perbualan berhenti sampai maklumat yang diperlukan dijumpai. Komputer yang sangat mirip, mereka boleh meneruskan pemprosesan tanpa gangguan selama semua maklumat yang diperlukan dalam memori (RAM). Ketika itu tidak terjadi, akan berhenti komputer, mengambil maklumat yang diperlukan dari simpanan (iaitu Hard drive, CD, cakera) dan tempat ke dalam memori dan kemudian berlanjut pemprosesan. Semakin menerima gangguan komputer untuk memuat maklumat semakin lambat komputer. Semakin banyak memori komputer, semakin sedikit gangguan dan lebih cepat komputer beroperasi. memori lebih setara dengan kelajuan lebih.

Hari-hari ini, tidak peduli berapa banyak memori komputer anda memiliki, tidak pernah tampaknya cukup. Belum lama ini, itu tidak pernah terdengar untuk PC (Personal Computer), untuk memiliki lebih dari 1 atau 2 MB (megabyte) memori. Saat ini, kebanyakan sistem memerlukan 64MB untuk menjalankan aplikasi asas. Dan sampai dengan 256MB atau lebih diperlukan untuk prestasi yang optimum apabila menggunakan program grafik dan multimedia.

Jenis memori

Untuk membolehkan komputer untuk bekerja lebih cepat, ada beberapa jenis memori yang sedia saat ini. Dalam satu komputer tidak ada lagi hanya satu jenis memori. Karena jenis memori berkaitan dengan kelajuan, penting untuk memahami perbezaan ketika membandingkan komponen-komponen komputer.

SIMM (Single In-line Memory Modul)

SIMM digunakan untuk menyimpan satu baris dari DRAM, EDO atau bedo cip di mana modul disolder ke sebuah PCB. Satu SIMM boleh mengandungi beberapa cip. Apabila anda menambah memori lebih ke komputer, kemungkinan besar anda menambah sebuah SIMM.Yang pertama dipindahkan SIMM 8 bit data pada satu masa dan mengandungi 30 pin. Ketika CPU mulai membaca potongan 32-bit, sebuah SIMM dikembangkan lebih luas dan terdapat 72 pin. SIMM 72 pin 3 / 4 "lebih lama daripada SIMM 30 pin dan mempunyai lekukan di tengah lebih rendah dari PCB. SIMM 72 pin memasang di sudut sedikit.

DIMM (Dual In-line Memory Modul)

DIMM membolehkan kemampuan untuk memiliki dua baris dari DRAM, EDO atau kerepek bedo. Mereka boleh mengandungi dua kali lebih banyak memori pada papan litar saiz yang sama. DIMM 168 pin mengandung dan memindahkan data dalam 64 bit chunks. DIMM memasang lurus ke atas dan ke bawah dan mempunyai dua takik di bahagian bawah PCB.

Teknologi

DRAM (Dynamic Random Access Memory)

Salah satu jenis yang paling umum dari memori komputer (RAM). Ini hanya boleh menyimpan data untuk jangka masa yang singkat dan harus refresh secara berkala. DRAM diukur dengan kemampuan simpanan dan masa akses. Simpanan adalah nilai dalam Mb (8 MB, 16 MB, dll).

Waktu akses yang adalah nilai dalam nanodetik (60ns, 70ns, 80ns, dll) dan mewakili jumlah masa untuk menyimpan atau kembali maklumat. Dengan DRAM 60ns, akan memerlukan 60 / 1000000000 saat untuk menyimpan atau kembali maklumat. Semakin rendah nanospeed, semakin cepat memori beroperasi. DRAM cip memerlukan dua CPU menunggu keadaan untuk setiap eksekusi. Hanya dapat mengeksekusi baik membaca atau menulis operasi pada satu masa.

SDRAM (Statik RAM)

Diperkenalkan pada tahun 1996 akhir, mempertahankan memori dan tidak memerlukan menyegarkan. Hal Menyegerakkan sendiri dengan masa CPU. Hal ini juga mengambil keuntungan dari interleaving dan fungsi burst mode. SDRAM lebih cepat dan lebih mahal dari DRAM. Muncul dalam kelajuan 66, 100, 133, 200, dan 266MHz.

DDR SDRAM (Double Data Rate Synchronous DRAM)

Membolehkan transaksi pada kedua tepi terbit dan jatuh dari kitaran clock. Ia memiliki kelajuan bus clock 100MHz dan akan menghasilkan sebuah kelajuan pemindahan data berkesan 200MHz.

Flash Memory

Ini adalah sebuah negara-solid, nonvolatile, ditulis semula memori yang berfungsi seperti RAM dan cakera keras gabungan. Jika kuasa hilang, semua data akan disimpan dalam memori.Kerana kelajuan tinggi, daya tahan, dan keperluan voltan rendah, sangat ideal untuk kamera digital, telefon, printer, komputer genggam, pager dan perakam audio.

Shadow RAM

Ketika komputer anda dijalankan (boot), Arahan minimum untuk melakukan prosedur startup dan video kawalan disimpan di dalam ROM (Read Only Memory) di BIOS apa yang biasa disebut. ROM menjalankan perlahan-lahan. Shadow RAM membolehkan kemampuan berpindah bahagian tertentu dari kod BIOS dari ROM ke memori RAM lebih cepat.

Artikel Berkaitan