Sunday 6 June 2010

Hard disk

Sebuah hard disk drive adalah peranti simpanan data digital yang menulis dan membaca data melalui perubahan pemagnetan dari sebuah disk penyimpan magnetik sepanjang trek konsentris
. Biasanya hard disk drive termasuk satu atau lebih media penyimpan boleh diakses secara rawak rotatable, atau cakera pada data yang dikodekan. Dalam cakera drive magnet, data dikodekan sebagai bit maklumat menggunakan pembalikan medan magnet dikumpulkan dalam trek pada permukaan yang keras magnet putaran cakera. Sebuah disk drive yang khas juga termasuk TRANSDUCER disokong oleh bantalan hidrodinamik yang terbang di atas setiap cakera magnetik. transduser Ketua disokong oleh lengan aktuator digunakan untuk membaca data dari atau menulis data ke disk. Hard disk drive merupakan komponen yang sangat diperlukan dalam pengkomputeran paling moden / sistem pengendalian data. Modem memerlukan sistem komputer dalam jumlah besar simpanan maklumat. Untuk memenuhi keperluan ini simpanan data komputer terdapat dalam pelbagai bentuk. memori utama adalah satu bentuk simpanan data biasanya termasuk semikonduktor litar monolitik, itu cepat, tapi mahal. bentuk lain yang sedia ada daripada simpanan data termasuk peranti simpanan akses langsung magnet, pita magnetik peranti simpanan, dan peranti rakaman optik. Jenis-jenis simpanan data sebenarnya menyimpan data pada media elektromagnet atau optik. Namun, peranti lain memerlukan gerakan mekanikal dan kerana itu lambat kali akses data dari memori utama murni elektronik. Hard disk drive biasanya digunakan untuk menyimpan jumlah yang relatif besar data dalam sistem komputer saat ini (komputer desktop, laptop atau notebook).Majoriti data yang diperlukan untuk mengendalikan peranti keras dan peranti lunak komputer ini disimpan dalam hard disk. Semakin besar kapasiti hard disk drive, data lebih komputer boleh menyimpan. Komputer drive hard disk telah menjadi komponen simpanan data standard sistem komputer moden dan digunakan dalam elektronik pelanggan moden lain juga. proliferasi mereka dapat dikaitkan secara langsung kos rendah, kapasiti simpanan yang tinggi dan kehandalan yang tinggi, di samping ketersediaan lebar, konsumsi daya yang rendah, kelajuan pemindahan data yang tinggi dan penurunan saiz fizikal. Dalam komputer, hard disk drive disambungkan ke unit pemprosesan pusat melalui bas sistem. arsitektur komputer memiliki motherboard yang meliputi unit pemproses pusat dan sistem bas yang berbagai peripheral, termasuk hard disk drive, berhubung. Untuk menyokong Sambungan dari berbagai peripheral ke bus sistem, motherboard juga biasanya merangkumi sejumlah slot bus. Sebuah hard disk drive biasanya disambungkan ke slot bus masing-masing dengan menggunakan bus lain yang direka khusus untuk menyokong komunikasi antara bus sistem dan hard disk drive. Penggunaan hard disk drive menjadi lebih umum sebagai HDD menjadi semakin murah sementara mempunyai kapasiti simpanan yang lebih besar. Sebagai teknologi baru seperti video dan simpanan gambar digital menjadi lebih umum, kapasiti hard disk drive yang besar menjadi bahagian yang lebih penting dari sebuah sistem komputer.
Sebuah hard disk drive yang dipekerjakan sebagai peranti memori dengan komputer terdiri daripada komponen aktif seperti cakera magnetik, kepala magnetik, disk memandu unit, dan kontroler.
Secara umum, drive hard disk khas merangkumi perakitan kepala cakera HDA dan perakitan papan litar cetak PCB. PCB mengawal fungsi HDA dan menyediakan sebuah antara muka antara disc drive dan tuan rumah. HDA termasuk sekurang-kurangnya satu cakera magnetik, spindle motor untuk memainkan cakera, dan kepala setumpuk perakitan ASM yang merangkumi slider dengan sekurang-kurangnya satu transduser atau membaca / menulis elemen untuk membaca dan menulis data. Kepala stack perakitan terkawal diposisikan oleh sistem servo untuk membaca atau menulis maklumat dari atau ke trek tertentu pada cakera.The ASM khas mempunyai perakitan aktuator yang bergerak dalam menanggapi sistem kawalan servo, kepala perakitan gimbal (HGA) yang memanjang dari aktuator dan bias perakitan slider ke cakera, dan perakitan kabel flex yang menyediakan interkoneksi listrik dengan minimum kendala pada gerakan. Hard disk drive mengandungi pluralitas kepala magnet yang digabungkan untuk memainkan cakera. Kepala menulis dan membaca maklumat oleh magnetizing dan merasakan medan magnet dari paras disk. Setiap kepala mempunyai permukaan bantalan udara yang bekerja sama dengan aliran udara yang dihasilkan oleh putaran dari disk untuk membuat bantalan tekanan udara antara transduser dan permukaan cakera, sedangkan cakera yang berputar. Tekanan bantalan hawa membolehkan kepala untuk terbang di atas cakera yang berputar di ketinggian terbang tertentu nominal untuk mengelakkan penggunaan mekanikal antara disk dan kepala. Ketika mengakses hard disk drive data, lokasi data yang pertama kali membaca, dan kemudian kepala magnet dipindahkan ke lokasi yang dilantik dari cakera magnetik untuk mengakses data. Bila data yang disimpan ke dalam hard disk drive, sebuah lokasi simpanan yang sedia adalah dijumpai pertama, dan kemudian kepala magnet dipindahkan ke lokasi yang dilantik untuk menyimpan data. Setiap kepala melekat pada lengan suspensi untuk membuat subassembly biasanya disebut sebagai ketua perakitan gimbal (HGA). HGA's The melekat ke lengan aktuator yang memiliki motor voice coil yang boleh menggerakkan kepala melintasi permukaan cakera. Sebuah HGA umum meliputi fail beban, sebuah gimbal dipasang ke akhir fail beban, dan sebuah slider yang melekat pada gimbal tersebut. Sinar beban memiliki fungsi pegas yang memberikan beban "gram" biasing gaya dan fungsi engsel yang memungkinkan slider mengikut kontur permukaan cakera berputar. Sinar beban memiliki akhir aktuator yang berhubung ke lengan aktuator dan akhir gimbal yang berhubung kepada gimbal yang menyokong slider dan mentransmisikan beban gram biasing kekuatan untuk slider ke "beban" slider terhadap cakera. kepala magnetik umumnya dibuat menggunakan photolithographic, elektroplating dan teknik deposisi filem tipis untuk membuat perisai magnet, kutub magnet dan bahagian-bahagian lain di atas permukaan substrat wafer.







Artikel Berkaitan