Wednesday 23 June 2010

Slax

Slax adalah, moden mudah alih, kecil dan cepat sistem operasi Linux dengan pendekatan modular dan desain yang luar biasa. Walaupun saiznya yang kecil, Slax mempunyai koleksi macam software pra-pasang untuk kegunaan sehari-hari, termasuk antara muka pengguna grafik terancang dan alat pemulihan kepada anda pentadbir sistem.


Pendekatan modular memberi anda keupayaan untuk memasukkan perisian lain di Slax mudah. Jika anda kehilangan editor teks kegemaran anda, rangkaian alat atau permainan, hanya download modul dengan perisian dan salin ke Slax, tanpa harus memasang, tidak perlu mengkonfigurasi.


CD/DVD
Slax CD diedarkan sebagai ISO image. Burn ke CD menggunakan pilihan menu khusus dalam software pembakar anda, biasanya diberi label 'membakar CD iso image'. Slax untuk USB diedarkan sebagai arkib TAR. Cukup unzip ke peranti USB anda dan bootinst.bat menjalankan (atau bootinst.sh) untuk membuatnya bootable.


USB Drive
Slax Drive adalah drive rangkaian untuk simpanan talian anda. Anda boleh meletakkan gambar anda di sana dan kemudian mengaksesnya dari komputer manapun dengan mudah. Anda boleh menggunakannya dari dalam Slax, atau bahkan tanpa Slax sama sekali. Anda boleh menyambung kepada  Windows. Slax Drive disk kuat peribadi anda, boleh diakses dari mana-mana.

Artikel Berkaitan