Saturday 10 July 2010

Selamatkan PC menggunakan Avira Antivir rescue systems

kerosakan komputer kebanyakannya berpunca daripada virus yang telah merosakkan fail atau data sistem yang penting membuatkan sistem menjadi lumpuh.Antaranya sistem boot gagal beroperasi seperti biasa. kemudian anda tidak dapat menjalani dan memasuki windows untuk melakukan aktiviti perkomputeran.


Dengan adanya avira antivir rescue system ini boleh menolong anda memulihkan semula sistem yang gagal menjalani proses boot. anda boleh mengimbas virus yang suka menyorok.


ingantan: anda perlu menyediakan CD/DVD kosong untuk copy&burn perisian keselamatan ini.




1. muat turun perisian ini pada laman web ini : percuma: http://free-av.com/en/tools/12/avira_antivir_rescue_systems.html 


2. setelah anda mendownload , anda klik pada perisian yg telah di download tadi. ia akan muncul tetingkap avira rescue-CD Burning. pilih tetapan lokasi  devices anda (choose the burn devices) . klik pada burn CD dan tunggu proses burn CD selesai.


3. setelah selesai proses burn CD, anda perlu semak perisian yg telah di burn tadi, kalau kalau CD anda rosak dan perisian tersebut tidak muncul. semak sahaja sama ada perisian tersebut ada atau tidak.


4. sebelum memulakan anda perlu menukar susunan (sequence) proses boot menerusi paparan BIOS. untuk memaparkan BIOS, restart komputer>apa bila tulisan pada skrin muncul dgn secepat yg mungkin anda perlu tekan delete atau F2 atau tetapan  lain mengikut jenama komputer. tetapkan susunan sequence> pastikan susunan CD-DRIVER anda berada paling teratas pada device/ driver yg lain.  ala.. seperti anda menginstall windows.. jika tetapan anda sememangnya apa yg diterang kan tadi teruskan langkah 5..


5. tetapan BIOS mesti di save.. keluar dari paparan BIOS dan komputer anda mula restart.. dengan sepantas yg boleh, sebelum komputer direstart anda perlu memasukkan CD yg telah di burn tadi. keudian ia akan keluar perkataan press anykey> tekan apa-apa butang. tunggu proses boot beberapa minit. setelah proses boot tamat, anda akan melihat tetingkap utama muncul dalam bahasa jerman. anda boleh menukarkannya dalam bahasa english pada pilihan bahasa di bahagian bawah. dan anda akan melihat perisian ini sedang menyalin fail penting yg diperlukan, jadi anda perlu menuggu sebentar...


6. sekarang anda boleh scan sistem menggunakan tetapan atau konfigurasi asalnya iaitu defaul. dan anda boleh menukar tetapan imbasan dengan menekan configuration.


7. apa bila proses scan selesai anda boleh melihat report/keputusan imbasan, anda boleh menamatkan operasi ini dgn menekan butang shutdown di bawah kategori MISCELLANEOUS.


PERISIAN INI MEMANG BERKESAN DAN IA BOLEH MENYELAMATKAN KOMPUTER ANDA DARI MENJADI LUMPUH.

Artikel Berkaitan