Thursday 4 November 2010

Tukar basic theme Windows vista anda kepada Aero theme

Windows vista sememangnya sudah disediakan dengan tema yg manarik iaitu aero theme kecuali bagi versi starter. ia hanya sediakan pada versi windows vista yg selanjudnya seperti home, professional, ultimate dan enterprice.. tema aero ini sangat menarik apabila dihiaskan pada windows anda dan ia mempunyai unsur2 jernih atau dipanggil transparent.. warna tembus.. kemudian warna bar boleh diubah mengikut selera anda..

Tetapi ada yg menrungut tentang theme windows vista kerana aero theme tidak muncul pada windows, yg muncul adalah basic theme walaupun mereka menggunakan windows vista versi home, professional,ultimate.....

basic theme

aero theme.

kebiasaanya kejadian ini berlaku kepada seseapa yg tidak tahu men settingkan balik theme windows vista mereka selepas format windows vista atau install windows vista. kerana kadang kala apabila anda baru sahaja leps install atau format windows vista, windows ini tidak akan mengubah theme yg menarik seperti yg anda mahukan: aero. dan ia bermula dgn basic theme.

jadi anda perlu mengubah setting windows vista tersebut. 

cara2nya ialah: seperti berikut
1. pergi ke desktop windows anda. right click tetikus atau klik kanan tetikus.
2. klik "personalize" seperti gambar dibawah 

3. kemudian ia akan muncul tetingkap setting.. klik "Window Color and Appearance" seperti gmbr dibawah.

4. ubah theme dari basic theme ke aero theme: klik "windows aero".. seperti gmbr dibawah.

5. kemudian klik "OK"

6. sekarang windows vista anda telah dihiasi dgn aero theme yg cantik.., anda boleh ubah warna aero bar transparent. klik "Window Color and Appearance" tadi.. lps itu ubah warna kesukaan anda. klik ok..

Artikel Berkaitan