Monday 2 May 2011

Cara tukar background Folder (Windows 7)


folder background atau latar belakang folder sebenarnya boleh ditukar-tukar mengikut selera anda untuk menampakkan latar folder anda lebih cantik apabila disetkan dengan wallpaper atau gambar yg berdifinisi tinggi...

saya dah lama cuba cara ini dan sekarang baru teringat nak post kat bual komputer ni...
cara2 yang saya nak tunjuk hanya bagi pengguna sistem operasi windows 7 sahaja.. kalau nk untuk windows xp nnt saya post... akn dtg.. atau download je folder background changer untuk windows xp.. cari kat google...

cara yang saya tunjukkan ini terbukti berkesan kepada windows 7 dan saya sememangnya berpuas hati dengannya.. saya hanya menggunakan software/aplikasi untuk setkan apa2 gambar sebagai latar belakang folder saya... 

ok.. berikut cara2nya:
1. download fail AveFolderBGW7 yg berformatkan zip ni..
download untuk windows 7 32bit.: klik sini
download untuk 64bit.
untuk mengetahui win7 anda 64bit atau 32bit, right click pada my computer dan klik properties.. kemudian perhatikan pada system type
da download... kemudian extract..  kemudian sudah extract, right click pada install dan klik pada run as administartor .. step ini untuk mengaktifkan aplikasi folder background changer...

2. kemudian download aplikasi folder background changer ini.. http://www.thewindowsclub.com/windows-7-folder-background-changer-released

3. kemudian extract file zip tersebut dan right click pada W7FBC  dan Run as administrator ..
4. paparan seperti gambar dibawah akan muncul..
5. klik Browse untuk memilih  folder yg nak ditukarkan backgroundnya...

6. lepas tu, klik change background image.. pilih gambar yg nak dijadikan background..

pilih gambar dan open
7. klik Open, kemudian pilih warna text.. dan sekarang folder anda telah disetkan dengan background yg anda pilih tadi...

kalau x boleh juga, sile install semula AveFolderBGW7...step pertama tadi..

Artikel Berkaitan