Friday 3 June 2011

Block Website Yang Disyaki Bahaya Menggunakan Avast Antivirus


Kadang kala ada blog yang kita tidak sepatutnya buka seperti laman2 yang tidak berfaedah atau yang mendatangkan bahaya tanpa disedari dan terus menunjukkan kesan pada komputer kita...

Fungsi memblock laman web disyaki bahaya seperti yg saya maksudkan ini hanya komputer anda sahaja yg tidak boleh aksesnya apabila sudah diblock melalui komputer anda..

ok.. sekarang saya nak share mcm mana nak block web site tertentu menggunakan avast antivirus.. yang saya nak tunjuk ini, saya menggunakan perisian keselamatan avast free antivirus.. & bagi pengguna avast... tetapi jika anda menggunakan antivirus lain, cuba2 lah explor pada paparan atau tetapan Antivirus anda..

ok kita mulakan dengan membuka avast antivirus... Run antivirus anda.. atau klik pada icon antivirus anda yang terdapat pada taskbar dekstop anda...
klik pada icon avast..!
kemudian paparan avast antivirus akan muncul seperti screenshot kt bawah ni..:

lepastu klik pada ADDITIONAL PROTECTON 
dan klik Site Blocking

kemudian enablekan fungsi site blocking dgn klik pada kotak Enable Site blocking

Selepas itu masukkan alamat web site yang nak diblock pada kotak seperti gambar dibawah:
 contoh: saya isikan pada kotak tersebut dgn website http://bualkomputer.com .. kemudian enter...
Kemudian saya cuba buka laman bualkomputer.com yang saya dah block tadi pada web browser saya (chrome atau lain2).. ok.. sekarang laman yang anda dah block pada tetapan avast tadi sudah tidak boleh dibuka.... ok.. jika nak unblock semula laman tersebut, pergi ke tetapan tadi dan klik delete
ok.. jika nak unblock semula laman tersebut, pergi ke tetapan tadi dan klik delete pada laman yang nak di unblock semula...
 Fungsi site blocking ini tidak semestinya ada pada avast sahaja.. semestinya juga ada pada antivirus lain... itu terpulang pada anda nak buat bende ni atau tak.. & ini adalah perlindungan tambahan..

Artikel Berkaitan