Tuesday 8 January 2013

Bahaya ON laptop or Pc ketika hujan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

kalini aku nak post pasal bahaya on laptop or pc ataupun apa2 jelah barang elektrik ketika hujan.
memang ada segelintirnya dah tahu pasal benda ni tapi kalini aku nak cerita lebih detail lagi tentang bentuk bahaya ni.Beberapa hari lepas, laptop aku tak boleh ON aku ingat nak bukak casing tu nak tengok apa problem tapi perkakas takda jadi aku hantar dekat kedai, dia check punya check dia kata processor dengan Graphic card terbakar kalau repair 530myr.Terlintas dalam kepala aku toke kedai ni mesti nak tipu aku nak cekik duit, tapi dia tanya aku "you ada on waktu hujan ka ? you cube tengok.. habis hitam semua chipset, you bakar ke ? terus aku ingat yang aku lupa off waktu hujan haritu terus aku cakap kat toke kedai tu tak jadi repair pasal 530myr tu baik aku beli baru je.. "muka hampa" :(

Kenapa tak boleh ON waktu hujan ?
 Seperti  yang kita sedia maklum hujan ni tidak turun bersendirian mesti ada kawan dia iaitu KILAT.Oleh itu,kita perlu tahu kapasiti Watt KILAT ianya bukan setakat 2 atau 3 Watt tapi beratus-ratus ribu Watt bersamaan boleh menjana elektrik sesebuah kawasan perumahan dalam masa beberapa hari.Begitu besar kapasiti Watt KILAT ni.Bukan itu sahaja, malah KILAT ni  gemar menyambar tempat2 yang tinggi,kawasan luas seperti(padang bola,golf,dan kolam renang terbuka) dan kawasan tanah yang mempunyai cas eletrik yang tinggi.sebab itulah bahayanya ON barang2 eletrik dan eletronik seperti laptop dan PC.Walaupun setiap banggunan dan rumah mempunyai penyalur EARTHING SYSTEM ianya tidak bermakna kita tidak perlu mengambil berat tentang barangan Eletrik dan eletronik dirumah atau di pejabat kita.

LANGKAH TERBAIK.
 Sehubungan dengan itu,kita perlu menganggap perkara ini sirius dan perlu mengambil beberapa langkah yang betul antaranya :
1.apabila hujan turun kita perlu mematikan suis eletrik yang berada dirumah tetapi dikecualikan kepada barangan eletrik yang heavy seperti (fridge,kipas dan lain-lain).
2.dilarang sama sekali menggunakan telefon bimbit ketika waktu hujan.
3.apabila guruh dan KILAT dah berdentum ketika kita berada di kawasan luas dan pada masa yang sama kita menggunakan gadget,ipad,ipod,Tablet dan lain lain secara serta merta kita perlu memberhentikan penggunaan gadget-gadget tersebut kerana berkemungkinan kita menarik cas eletrik serta KILAT.

KESAN BURUK:

1.berkemungkinan kita akan turut disambar sama.
2.menganggu kerja2 di komputer seperti words,exel dan macam2 lagi kerana rosak.
3.mengganggu faktor keuwangan kita untuk membaiki laptop yang rosak
4.membuang masa untuk pergi menghantar laptop yang rosak ke kedai untuk repair
5.boleh mengakibatkan alat2 eletronik lain yang berhampiran dengan laptop tersebut turut rosak serta merta
                                           
                                                Inilah kesan2 buruk kalau kita tidak prihatin





Artikel Berkaitan