Wednesday 16 January 2013

Remote Komputer dari jauh dengan TeamViewer

assalamualaikum & salam 1 malaysia...


mengakses komputer adalah kerja2 seharian anda semua untuk menjalankan tugas2 mahupun sekadar menikmati hiburan harian dirumah atau dimana saja...

tambahan pula anda mempunya dua buah komputer atau lebih, 
jadi, teamviewer akan membantu anda mengakses komputer lain untuk permudahkan urusan anda mengendalikan desktop atau permindahan file/data yang ada pd komputer yang lain tersebut..

contoh anda berada dirumah kawan anda, anda boleh gunakan teamviewer yg ada pada komputer kawan anda untuk permudahkan mengakses komputer anda yang berada dirumah. dengan ini anda boleh akses desktop & manage file2 atau dihantar terus ke komputer kawan anda tanpa pulang ke rumah untuk copy file ke dalam storan data & pergi semuala ke rumah kawan anda untuk berkongsi file tersebut.

Dengan teamviewer anda perlu membuat pendaftaran account untuk anda akses komputer yang anda tetapkan. ini adalah penting kerana anda boleh simpan maklumat seperti id teamviewer bg setiap komputer yang anda remote dan juga password. 

caranya anda perlu daftar, selepas daftar, add komputer yg anda mahu remote dengan mengambil id & password pd komputer lain tersebut. (kne install teamviewer pd komputer yg anda nak remote tu juga untuk dptkan id & password)

anda boleh connect bila2 masa ketika antara semua komputer bersambung dengan sambungan wifi internet. komputer yg dalam keadaan tutup/shutdown tidak akan dpt diakses untuk remote teamviewer. pastikan komputer yg nak di remote dalam keadaan on...


yg paling menarik adalah teamviewer ini tersedia untuk smartphone seperti android, ios & windows 8..


tutorial selebihnya akan post kemudian hari..insyaallah.. :)

Artikel Berkaitan