Friday 17 May 2013

Windows Phone Melompat Ke Tempat Ketiga Dalam Pasaran Telefon Pintar


OS mudah alih Microsoft melepasi BlackBerry dalam penghantaran telefon pintar dan pasaran saham pada suku pertama tahun 2013, kata IDC.


Microsoft Telefon Windows menduduki tempat ketiga dari BlackBerry dalam penghantaran telefon pintar global pada suku pertama, pasaran penyelidik IDC.
Telefon Windows menyumbang penghantaran 7 juta telefon pintar, pendapatan sendiri bahagian pasaran sebanyak 3.2 peratus pada suku lepas. Itu adalah satu keuntungan dari suku pertama tahun 2012, yang menyaksikan penghantaran 3 juta dan bahagian pasaran sebanyak 2 peratus.

Dalam tempoh yang sama, BlackBerry menyaksikan nasib jatuh. Suku lepas, penghantaran jatuh kepada 6.3 juta daripada 9.7 juta pada suku tahun lalu, manakala bahagian pasaran BlackBerry jatuh kepada 2.9 peratus daripada 6.4 peratus.
Windows Phone mencatatkan keuntungan terbesar di kalangan semua sistem operasi, satu pencapaian yang sebahagian besarnya disebabkan oleh Nokia, IDC berkata dalam laporannya. Finland pembuat telefon bertanggungjawab bagi 70 peratus daripada semua penghantaran Windows Phone pada suku lepas. Sejak bekerjasama dengan Microsoft, Nokia telah dihantar sebanyak 20.3 juta telefon bimbit Windows Phone. Vendor lain juga menawarkan peranti Windows Phone tetapi kebanyakannya sebagai alternatif kepada tulang belakang telefon Android mereka.
"Windows Phone mendakwa tempat ketiga adalah yang pertama dan membantu mengesahkan arah yang diambil oleh Microsoft dan rakan kongsi utama Nokia," kata penganalisis IDC Kevin Restivo dalam satu kenyataan. "Memandangkan jumlah yang agak rendah dijana, kem Windows Phone akan perlu menunjukkan keuntungan lebih banyak untuk mengukuhkan statusnya sebagai alternatif kepada Android atau IOS."

Walaupun rangsangan untuk Windows Phone, Google Android dan Apple sistem operasi IOS masih benar-benar mendominasi landskap telefon pintar.
Telefon Android menyaksikan penghantaran 162100000 suku lepas, meningkat daripada 90300000 bagi suku tahun sebelumnya. Bahagian pasaran meningkat kepada 75 peratus daripada 59.1 peratus.
Apple dihantar 37400000 iPhone pada suku pertama, meningkat daripada 35.1 juta, walaupun sebahagian daripada pasaran menurun kepada 17.3 peratus daripada 23 peratus.

"Melaksanakan pasaran telefon pintar di seluruh dunia adalah sentiasa berubah landskap operasi sistem itu," kata pengurus penyelidikan IDC Ramon Llamas dalam satu kenyataan. "Android dan IOS menyumbang lebih daripada bahagian yang besar daripada telefon pintar pada suku pertama, tetapi pemeriksaan lebih dekat satu platform yang lain mendedahkan pemulihan dan permintaan bagi alternatif. Windows Phone telah mendapat manfaat daripada penyertaan Nokia, dan BB10 peranti baru BlackBerry telah mencecah juta unit dihantar pada suku pertama adanya. "

sumber: cnet

Artikel Berkaitan