Sunday 20 June 2010

Hack Password Facebook ( Hehehe )




Disini saya bukan menjelaskan bagaimana cara hack facebook tapi bagaimana cara untuk menghindar / mengantisipasinya, salah satunya adalah dari KeyLogger.

Apa itu keylogger?
keyloger merupakan perakam aktiviti ketukan keyboard dan window event yang digunakan untuk memantau kegiatan keyboard komputer, setiap kekunci yang ditekan oleh user maka semua record akan disimpan oleh keylogger. hal ini bukan hanya facebook tapi semua aktiviti kita dikomputer akan dipantau.

Keyloger terdiri daripada 2 jenis iaitu:

1.Hardwareini bentuk dari Hardware Keylogger, cara menggunakan hanya diinputkan ke port PS2. Cara ini lebih berkesan daripada software keylogger. Disebabkan antivirus tidak boleh mendetectnya.Walau cenderung mahal, alat di pic diatas itu sekitar $ 53, Tapi alat ini boleh menyimpan data rakaman hingga setahun lamanya. Alat ini juga diluar dari system. Menyimpan di memory tersendiri. Sehingga hanya orang yang mengaktifkannya yang boleh membuka nya.
Keren kan ... Tapi ada satu kekurangannya, hardaware keylogger dapat dilihat, jadi, kalau anda online di warnet / komputer awam, dan melihat sesuatu yang aneh di port keyboardnya. Berhati-hatilah, mungkin saja komputer yang anda gunakan telah dipasang Keylogger.

2.Software
Sedangkan softwarenya bekerja keyloger ini sangat mudah, di mana dia akan berjalan tanpa sepengatahuan sipengguna lain kecuali usernya. tinggal di pasang di komputer lalu orang yang menggunakan komputer tersebut akan terekam semua kegiatan nya termasuk kegiatan memasukkan "password dan username" facebook dan friendster. bisa saja hal ini dilakukan oleh para pemilik warnet yang iseng dan tidak bertanggung jawab, atau bisa saja dilakukan oleh si pengguna komputer sebelum nya dengan cara mematikan fungsi antivirus nya terlebih dahulu lalu kemudian memasang keylogger.

Aplikasi ini juga boleh di modifikasi menjadi sebuah trojan, di mana dia akan melakukan pasang sendiri begitu si penerima email membukanya. Selanjutnya trojan ini akan mencatat semua aktiviti anda dan menghantar data-data tadi ke sipencuri melalui email saat komputer korban terkoneksi.

apa kekurangan? 
kelebihan dari keylogger?
dan bagai mana cara antisipasinya?

dapat dilihat selengkapnya di www.haikaladli.co.cc

Artikel Berkaitan